La momentul in care legea pensiilor a fost adoptata in Senat,incercam sa
cred ca mai exista o sansa pentru a recastiga amendamentele respinse.Cu regret constat ca nemultumirea de atunci a revenit in aceste zile ,la adoptarea legii
in forma propusa de Guvern cu votul parlamentarilor puterii din Camera
Deputatilor. Vorbeam atunci despre asteptari ale acestei legi si regret ca vor
ramane asteptari pe mai departe .In calitatea de membru a Comisiei Munca Familie si Protectie Sociala si a Comisiei Egalitate de Sanse imi propun ca impreuna cu colegii sa aducem amendamente la legea pensiilor unitare pana cand,poate,asteptarile mele,de fapt astepatarile romanilor vor inceta sa ramana
doar asteptari.
1 Despre punctul de pensie de cel putin 45% din salariul mediu brut pe economie.
Valoarea pensiei se impune sa acopere nevoile de viata - hrana, incalzire,
medicamente ale persoanelor varstnice, altfel, pensia va fi o condamnare a
batranilor la o moarte prematura, cauzata de saracie. Acesta este motivul
principal pentru care PSD a sustinut ca valoarea punctului de pensie sa fie de 45% din castigul salarial mediu brut pe economie. Ori prin respingerea amendamentului si prin aplicarea noului mecanism de calcularea a pensiei, se rupe legatura dintre salariu si pensie si se vor creea decalaje intre acestea ,asa cum s-a intamplat inainte de anul 2000. Metoda indexarii cu valoarea inflatiei, ascunde o scadere a puterii de cumparare a pensiei, pentru faptul ca produsele de care are nevoie un pensionar : alimente, medicamente, combustibil, taxe si impozite ,sunt cele care au cea mai mare pondere in cosul zilnic. Se stie din viata de zi cu zi ca preturile acestor produse si servicii cresc mult mai repede si mai mult decat indicele de inflatie, care este o medie a preturilor unei liste mai largi de produse , care nu se scumpesc in aceeasi masura si de care pensionarii nu au nevoie presanta. Din acest motiv puterea de cumparare a pensiei scade in realitate chiar si atunci cand pensiile sunt indexate cu inflatia. De altfel, lucrul acesta s-a petrecut si inaintea adoptarii actualei legi a pensiilor, legea nr. 19/2000 si sigur legea adoptata cu doua zile in urma ,nu face decat sa repete din nou o greseala.
2.RESPECTAREA STATULUI UNOR IMPORTANTE CATEGORII SOCIALE.
Noua lege a pensiilor vrea sa puna in acord drepturile si obligatiile unor categorii profesionale distincte. Dar acest acord este realizat in prezent prin statutul respectivelor corpuri profesionale, adoptat prin legi organice si in acord cu intregul cadru social, constitutional si legislativ din tara noastra, precum si cu legislatia si practica din statele Uniunii Europene si ma refer la personalul militar, politisti,magistrati,s.a. Prin adoptarea legii unitare se rupe acest acord si se desconsidera orice statut profesional.In privinta pensiilor militare se incalca o traditie de peste 100 de ani,vadind caracterul antinational si antiromanesc al legii.
Legea are la baza principiul contributivitatii si intreb acum,introducerea militarilor in sistemul public de pensii,nu contrazice principiul? Militarii nu au avut calitatea de asigurat in sistemul public de pensii si nici de contribuabil,nu au avut niciodata CARTE DE MUNCA.Recalcularea pensiilor militare va avea la baza o contributie virtuala,inexistenta.
Armata este prima institutie care a parcurs o reforma reala,ca urmare a aderarii Romaniei la structurile euro-atlantice,in urma careia 40 de mii de cadre militare si-au intrerupt cariera militara inainte de termen si nu cu pensionare anticipata sau pensie de boala.Atunci in baza legilor adoptate le era recunoscuta munca si le era permis continuarea activitatii in alte sectoare,inclusiv cumulul salariului cu pensia,ceea ce astazi nu le mai este ingaduit. Aceasta in ciuda opozitiei reprezentantilor acestor categorii profesionale, a sindicatelor care le apara drepturile. Comasarea tuturor intr-o lege unitara este generatoare de cheltuieli suplimentare si de nemultumiri. Prin prevederile noii legi vor fi afectate peste 80000 de persoane numai din armata iar recalcularea pensiilor , ar necesita ani chiar, de munca si cautari,timp in care oamenii vor fi pusi pe drumuri, va creste birocratia si costurile aplicarii legii, iar in unele cazuri nici nu se va putea aplica datorita lipsei documentelor care sa ateste soldele, indemnizatiile, sporurile si alte venituri de natura salariala.Recalcularea va presupune munca unor persoane platite din bugetul de pensii.A evaluat cineva aceste costuri?Fostul ministrul Seitan,spunea ca va recupera banii de la asiguratii pensionati fraudulos pe caz de boala.Cine face aceasta reverificare,ce costuri si mijloace implica si ce sa recuperezi de la niste pensionari cu pensii de 500 de lei si care nu toti s-au pensionat de prea mult bine?
3. ADAPTAREA LA CONDITIILE REALE DIN ROMANIA.
Proiectul Legii Pensiilor nu tine seama de conditiile de munca si de viata din
tara noastra . E drept ca in multe state din Europa , varsta de pensionare este de 65 de ani, atat pentru barbati cat si pentru femei. Dar si speranta de viata este
cu 10 ani mai mare decat cea a romanilor.Noi am propus si sustinut o varsta de
pensionare mai mica, cel putin pentru femei ,care, pe langa norma de munca la
serviciu, creste si ingrijeste 2-3 copii sau mai multi,poarta grija parintilor si bunicilor din familie. S-ar fi recunoscut in acest fel contributia suplimentara a persoanelor care cresc si educa mai multi copii. Din pacate, amendamentele noastre in acest sens nu au intrunit adeziunea colegilor din coalitia la putere asa ca legea face abstractie de conditiile reale, de speranta de viata a romanilor, de conditiile de munca si starea de sanatate mai precara la noi decat in celelalte state din Uniunea Europeana. Se pare ca si aceasta lege nu este facuta pentru romanii reali, ci pentru niste cetateni virtuali de pe o alta planeta. In aplicare insa, va avea efecte negative asupra tuturor romanilor pensionari.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu