joi, 9 decembrie 2010

Intre doua zile: violenţa în familie si drepturile omului


10 decembrie, Ziua Internationala a Drepturilor Omului  , incheie Campania -16 zile de activism pentru Combaterea Violenţei impotrva femeii,inceputa in 25 noiembrie -Ziua internaţională pentru eliminarea violenţei împotriva femeilor realizand parca o legatura simbolica intre violenta impotriva femeii si  drepturile omului , evidentiind totodata faptul ca asemenea acte de violenta reprezinta o grava incalcare a drepturilor omului.
Nu intamplator,Comisia pentru Egalitatea de Şanse din Senat, în parteneriat cu Asociaţia TRANSCENA şi Grupul Român pentru Apărarea Drepturilor Omului, a organizat ,in 8 decembrie, în Senatul României, dezbaterea cu tema „Măsuri pentru protecţia victimelor în familie”.
Dezbaterea a fost precedara de spectacolul „În faţa forţei fizice, la ei acasă”, pus in scena de catre  trupa de teatru Transcena , în faţa invitaţilor,prezentand un  caz real al unei femei agresate si etapele prin care aceasta a trecut (poliţie, parchet, judecătorie,adapost) şi greutăţile pe care le-a întâmpinat. Spectacolul a fost un exemplu aproape viu pentru participantii la eveniment,printre care s-au regasit reprezentanţi ai Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Justiţiei, Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Ministerului Sănătăţii, Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,Directii Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului, precum şi reprezentanţi de la peste 20 de ONG-uri din domeniul prevenirii şi combaterii violenţei în familie. Comisia Egalitate de Sanse a fost reprezentata de d-na Lia Olguta Vasilescu,presedinte comisie,d-na Elena Mitrea ,presedinte subcomisie Familie si dl.Gh.Pop secretarul comisiei.


Prestatia actorilor a atins scopul propus,acela  de a  reliefa carentele evidente ale legii actuale si necesitatea  adoptarii modificarilor aduse de catre  proiectele legislative de modificare a legii 217/2003, aflate in dezbatrea Parlamentului,concret introducerea ordinului de protectie,ordinului de restrictie si interdictie ,reglementari despre care se vorbeste de cativa ani si pentru care pana acum nu s-a gasit intelegerea necesara

.
In cuvantul meu,ca sustinator a modificarii legislatiei in domeniul violentei am facut urmatoarele precizari.,,Intalnirea de astazi este o continuare a actiunii din primavara unde am lansat  promisiuni pentru care ma simt obligata sa aduc cateva precizari.Vorbeam atunci de :
-constituirea unui grup de lucru pentru modificarea legii 217/2003,care s-a constituit si cu care am tinut legatura(inclusiv pe perioada vacantei parlamentare) pana la centralizarea amendamentelor;
-de organizarea dezbaterilor zonale.Consider  ca prima dezbatere a fost cea de la Iasi, “Violenţa domestică ne poate lovi pe toţi”, care a marcat anticipat deschiderea campaniei impotriva violentei domestice si cred  ca a fost prima manifestare care a deschis seria evenimentelor desfasurate in tara in cadrul campaniei 16 zile de activism pentru violenta domestica
Proiectul a fost lansat de catre Organizatia femeilor social-democrate Iasi,in parteneriat cu Departamentul pentru Egalitate de Sanse si Familie PSD . In săptămana 19-26 noiembrie, in filialele judeţene, organizatiile de femei au desfasurat activitati pe aceasta tema,din dorinţa de a face un pas important in demersul de aliniere la practicile şi eforturile depuse de comunitatea internaţională pentru combaterea violenţei in familie,dar si  pentru conştientizarea societăţii despre faptul că violenţa domestică afectează atat femeile, cat şi bărbaţii, atat copiii, cat şi persoanele adulte, atat pe cei cu stare materială bună, cat şi pe cei cu o stare materială precară.
 Pe mai departe cred ca va fi posibila continuarea dezbaterilor in celelalte zone doar cu participarea,interesul ,implicarea si sustinerea institutiilor si ONG-urilor din respectiva zona .   
 -si instituirea Observatorului National pentru Violenta pentru care pe parcurs am inteles reactia de atunci, a uneia dintre colegele participante.Sigur ca pentru aceasta ,in primul rand este necesara definitivarea legislatiei in domeniul violentei.
Am dorit ca si aceasta actiune sa aduca la aceeasi masa a dezbaterilor reprezentanti ai societatii civile,ONG-uri cu activitate in domeniu ,reprezentanti ai institutiilor responsabile ,parlamentari cu atat mai mult cu cat violenta este un fenomen care ia amploare ,este un subiect important care trebuie sa ajunga pe agenda fiecarei institutii.Regret ca foarte multi dintre participantii la actiunea din primavara nu se regasesc astazi aici,este o dovada  ca si-au pierdut increderea in demersul inceput atunci.Inteleg reactia si nu o judec daca au urmarit doar modul in care au trecut cele trei initiative de modificare a legii 217/2010,prin Senat,fara sa cunoasca motivatia pe care as fi vrut sa o prezint in detaliu astazi,aici.
De fapt nu este un secret ,avizul favorabil din partea Guvernului a fost pentru o initiativa care nu era cea mai completa sau in cea mai buna varianta.Nici un initiator nu a facut vreun demers pentru dezbaterea in Senat.Ca sustinator si in baza promisiunilor de sustinere ,am facut ce si cat mi-a stat in putinta.
In concluzie toate cele trei proiecte de lege au ajuns  in dezbaterea Camerei in forma propusa de catre initiatori,lucru pe care cred ca si initiatorii si l-au dorit. Regulamentul Camerei Deputatilor permite dezbaterea impreuna a proiectelor si am convingerea ca va fi adoptata o forma agreata in masura in care  parlamentarii din toate partidele politice vor intelege importanta si nevoia reala de introducere a reglementarilor care sa protejeze atat victima cat si agresorul.

Am tinut sa fac cunoscut punctul de vedere al Guvernului pentru ca in cuvantul sau reprezentantul Ministerului Justitiei a lasat sa inteleaga ca sustine introducerea noilor proceduri,despre care,Guvernul spune ,,ca nu considera oportuna si necesara  introducerea unei proceduri noi,respectiv ordinul  de restrictie ,motivatie determinata de recenta adoptare a  Codului de procedura penala. Pentru aceasta trebuie sa se pronunte Consiliul Superior al Magistraturii,dupa analiza Comisiei din cadrul Min.Justitiei care lucreaza la proiectul de lege de punere in aplicare a noului Cod de procedura penala si care va stabili in ce masura dispozitiile procedurale din aceasta lege vor fi mentinute,modificate sau abrogate,prilej cu care se va pune in discutie  si instituirea procedurii  ordinului de restrictie din aceasta propunere legislativa,,.
Ordinul de protectie respectiv de restrictie, ca dispozitii procedurale noi de competenta instantelor judecatoresti vor face obiectul unei  analize care va putea insemna (asa cum intelegem din motivatia Guvernului ),o initiativa legislativa a Guvernului.

Oricum legislatia in domeniu apartinand tarilor UE cuprinde aceste reglementari si Romania trebuie sa accepte ca violenta este o problema de interes major,care ia amploare,ca aceata trebuie sa se regasesca pe  agenda guvernantilor ca abordare,implicare si rezolvare.Violenta asupra femeii,copilului -violenta in general constituie o grava incalcare a drepturilor omului si a demnitatii umane.
Reprezentantul Politiei a marcat deasemeni lipsa dispozitiilor legale care sa-i permita interventia rapida.

Concluzionez prin aceea ca se impune nevoia de identificate a tuturor problemelor cu care se confruntă victimele.Trebuie să existe o reacţie care să răspundă acestor probleme,trebuie sa existe colaborare intre institutiile publice  responsabile in problema violentei   si o coordonare a actiunilor acestora.Violenta domestica este un subiect care trebuie sa intre pe agenda fiecaruia dintre noi,va asigur pe agenda mea se regaseste trebuie doar incredere,consecventa si perseverenta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu