luni, 29 noiembrie 2010

Accesul la educatie adecvata pentru copilul cu autism

   AUTISMUL ramane in continuare un subiect secundar,daca nu chiar absent.Este o dizabilitate inclusa in randul celor supuse deciziilor de diminuare ,reducere si atat.Ca initiator al legii ,ca prima si singura reglementare privind drepturile copiilor si adultilor cu autism ,am urmarit modul in care sunt respectate reglementarile impuse de noua lege ,asa putine si de ansamlu ,si am constatat ca nici macar normele de aplicare nu au fost definitivate la aproape 5 luni de la promulgarea legii ,desi aceata prevede un termen de 3 luni.Din acest motiv am adresat interpelari ministerelor responsabile.Redau interplarea adresata dl.Funeriu-MECTS.

D-le Ministru,

In Romania sunt peste 3.800 de copii cu autism înregistraţi oficial. In realitate numarul lor este mult mai mare,fiind estimat la cca.30 000, pentru  care statul roman nu face nimic. Organizaţiile neguvernamentale  reprezinta singurele puncte de sprijin pentru cazurile nou diagnosticate, părinţii se informeaza si se consiliaza intre ei invatand din experienta expertilor straini care vin si investesc in sanatatea copiilor si pregatirea parintilor,timp in care la Bucuresti totul se reduce si se taie sau se vorbeste de selectie naturala.
Cat priveste actul educational,in numele parintilor ai caror copii sunt diagnosticati cu autism, intaresc si sustin necesitatea  de a acorda prioritar atentia cuvenita unei categorii care se confrunta cu serioase probleme  incepand de la inscrierea si acceptarea copiilor cu autism in scoli si gradinite.Cred ca aceasta tine de ignoranta si trag un semnal de alarma  asupra faptului ca nici in domeniul invatamantului ,efectiv,nu exista reglementari clare care sa vina in sprijinul copiilor cu autism.Parintii copiilor cu autism  nu au cerut doar ajutorul, ci au  venit cu solutii punctuale, care puteau fi incluse in noua Lege a educatiei,sustinand ca exista deasemeni un plan de management comportamental,intocmit de specialisti straini platiti din banii parintilor ,prezentat ministerului si pe care  nu il aplica nimeni inca.Va informez ca in iulie 2010 a fost promulgata legea151/2010 privind serviciile specializate integrate de sănătate, educaţie şi sociale adresate persoanelor cu tulburări din spectrul autist şi cu tulburări de sănătate mintală asociate, care va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2011 si pentru care nu au fost definitivate normele de aplicare, nici pana la aceasta data .
Conform  Art. 6. din lege ministerul pe care il conduceti ar trebui ca in parteneriat cu institutiile Ministerului Sanatatii si ale Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, precum si cu organizatiile neguvernamentale care au ca obiect de activitate promovarea sanatatii mintale,sa elaboreaze protocoale de colaborare in vederea dezvoltarii unui sistem de servicii specializate integrate de sanatate, educatie si sociale pentru persoanele cu tulburari din spectrul autist si cu tulburari mintale asociate-lucru care evident nu a fost demarat  inca.
Parintii si-au pus speranta in acesta lege,care este doar un inceput si care nu impune prevederi foarte precise  asteaptand completarea ei de catre norme si reglementari ulterioare  Oricum in forma actuala legea va obliga la efectuarea unor demersuri care  ar trebui sa aduca reglementari in favoarea copiilor cu autism si care ar explica si in acest caz sensul prevederilor constitutionale care garanteaza dreptul la educatie al fiecarui copil, indiferent daca sufera de o dizabilitate sau nu.
Astfel:-programa de învăţământ a copiilor cu autism trebuie să fie diferită de programa celorlalţi copii,fiind  necesare programe scolare adaptate,cum si  structurarea metodelor si metodologiei tinand strict cont de specificul TSA si nu doar de ideea de dizabilitate .De aceea se impune introducerea autismului în curriculum şi detasarea acestuia de dizabilităţile mintale pentru elaborarea  planului de invatamant
Ministerul Educatiei ar trebui sa gandeasca un modul de formare reala pentru  toti profesioniştii care lucrează în prezent sau intenţionează să lucreze la clase unde există copii cu autism,sa infiinteze locuri suplimentare in fiecare unitate de invatamant prescolar si scolar special destinate copiilor cu TSA.
 Este de dorit sa existe cel puţin un specialist de referinţă, cu expertiză în TSA , în fiecare unitate şcolară , respectiv instruirea specifică a tuturor celor implicaţi în educaţia specială si nu in ultimul rand este necesară titularizarea pe post a personalului care predă la clasele de copii cu autism pentru a nu fi schimbat de la un an la altul.
Se impune ca strict necesar crearea de posturi universitare pentru cercetatori-lectori in autism si cursuri universitare in TSA pentru a asigura formarea initiala a medicilor, psihologilor clinicieni, educationali, profesorilor in depistarea, diagnosticarea si evaluarea TSA.
Sunt cateva masuri pe care MECTS trebuie sa le analizeze si sa le puna in practica cu atat mai mult  cu cat  Constitutia Romaniei garanteaza dreptul la educatie al fiecarui copil, indiferent daca sufera de o dizabilitate sau nu. Vorbind despre drepturi,amintesc dreptul şi posibilitatea reală de continuare a studiilor şi după perioada de şcolarizare obligatorie,cat si dreptul  şi posibilitatea reală de formare profesională în şcolile prfesionale obişnuite.In prezent ne punem doar intrebari:
Unde sunt copiii cu autism in scoli?
Si acolo unde sunt dupa ce plan de invatamant studiaza?
Cati specialisti sau profesori stiu sa lucreze cu un astfel de copil?
Cum pregatesc facultatile acesti oameni care lucreaza cu ei?
Cum se implica Ministerul Educatiei si Inspectoratele Scolare in aceasta problema? 
Sunt cateva din intrebarile unei mame ,presedinta a unei asociatii pentru copii cu autism,care lupta pentru copii si drepturile lor, care a sustinut cauza miilor de copii fara drepturi in Romania , la Bruxelles, in fata Comisiei pentru petitii din cadrul Parlamentului European. In Parlamentul European, a fost ascultata si i s-a dat dreptate. Comisia a hotarat ca intr-adevar le sunt incalcate drepturile si au hotarat sa faca pasul de a  scrie autoritatilor romane.
Fata de cele prezentate va rog sa raspundeti la intrebarile acestei mame si sa faceti precizari asupra propunerilor de reglementare in educatie ,privind autismul in Romania.
Daca veti participa(si cand )impreuna cu celelalte institutii, la elaborarea protocoalelor de colaborare in vederea dezvoltarii  sistemului de servicii specializate integrate de sanatate, educatie si sociale pentru persoanele cu tulburari din spectrul autist ,conform art.6,din legea 151/2010.
Daca in momentul de fata ministerul are o strategie sau o intentie de reglementare in domeniu invatamantului special,explicit pentru TSA.Daca nu care sunt propunerile dvoastra de reglementare  si cand vor putea intra in aplicare.

 Solicit raspuns scris
                        

                               



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu