luni, 28 februarie 2011

Necesitatea punerii intr-o aplicare REALA a Legii 151/2010

Intrebari adresate dl.D.Funeriu  

D-le ministru,

In  data de 7.01.2011 am adresat MECTS o  Scrisoarea Deschisa ,cu privire la Legea 151/2010 privind serviciile specializate integrate de sănătate, educaţie şi sociale adresate persoanelor cu tulburări din spectrul autist şi cu tulburări de sănătate mintală asociata,la care nu am primit nici un raspuns,pana la aceata data.

Fapt pentru care va reamintesc ca  legea 151/2010,cu aplicare de la 1.01.2011 ar fi trebuit sa aiba Norme metodologice de aplicare inca din luna octombrie a anului trecut.Acest act normative se afla pe site-ul Ministerului Sănătăţii din 19.01.2011 si a fost elaborat printr-o consultare formala cu organizatiile guvernamentale cu activitate in domeniu si fara nici o contributie a celor doua ministere, M.Munciii si cel pe care il conduceti, dealtfel cu responsabilitati conform legii amintite.
Forma actuala a normelor  face referire doar la componenta  medicala: servicii de diagnostic, screening si terapie destinate copiilor cu varste cuprinse intre 0 si 6 ani, si nu  clarifica in nici un fel serviciile în ceea ce priveşte educaţia şi serviciile sociale adecvate  persoanelor cu autism, formarea si integrarea lor pe piata muncii .                           
Apreciez  disponibilitatea dvoastra ,asa cum spuneti,de a participa cu toate resursele la elaborarea acestor norme ,insa deşi aţi fost invitat să va prezentaţi la elaborarea normelor şi cu punctul de vedere al Ministerului Educatiei, nu aţi dat curs invitaţiei şi nici nu aţi trimis propuneri,cum dealtfel nu ati intreprins nici un demers privind protocoalele de colaborare cu M.Sanatatii si M.Muncii, în vederea dezvoltării unui sistem de servicii integrate de sănătate, educaţie şi sociale pentru persoanele cu tulburari din spectrul autist..
Pentru cele prezentate va rog ,d-le ministru:

■ sa faceti publica lista cu  propunerile MECTS , necesara extinderii prevederilor din normele de aplicare a legii 151/2010 . Desi legea impune prin art.1 reglementarea serviciilor specializate integrate de sănătate, educaţie şi sociale, normele metodologice de aplicare exclud din start persoanele cu autism cu varste peste 6 ani.Actul normativ (propus spre dezbatere pe pagina Ministerului Sanatatii )face referire doar la componenta  medicala: servicii de diagnostic, screening si terapie destinate copiilor cu varste cuprinse intre 0 si 6 ani, fara a  clarifica in nici un fel serviciile în ceea ce priveşte educaţia şi serviciile sociale adecvate  persoanelor cu autism, formarea si integrarea lor pe piata muncii .
 Lipsa unui termen impus in legea 151/2010 nu poate amana la nesfarsit aplicarea Art. 6.privind elaborarea protocoalelor cu Ministerul Sănătăţii , Educatiei si  organizaţiile neguvernamentale,  în vederea dezvoltării unui sistem de servicii specializate integrate de sănătate, educaţie şi sociale pentru persoanele cu tulburări din spectrul autist şi cu tulburări mintale asociate. Va rog sa precizati in raspunsul dvoastra daca au fost încheiate protocoale cu cele doua ministere si organizatiile neguvernamentale .Propuneti un termen pentru aceasta, cat si un termen limita de finalizare a definirii si dezvoltarii serviciilor specializate integrate.
■Conform Legii educatiei, invatamantul special presupune o forma de instruire scolara diferentiata ,iar copii beneficiaza de servicii calificate si terapii specifice in centre de resurse.
Cate centre EXISTA  in tara  si cate  au astfel de servicii pentru copii cu autism?
Cati copii cu autism beneficiaza de serviciile centrlor de resurse?
Ce terapii specifice acorda si daca terapia ABA este una dintre ele(singura care si-a dovedit eficienta in cazul autismului)?  

■Constituirea in septembrie 2010 a grupului de lucru pe problematica tulburarilor din spectru autist  reprezinta un alt inceput .
Fiecare schimbare in plan politic inseamna abandonarea unor demersuri anterioare.A  existat un grup de lucru care in aprilie 2009 avea doua proiecte importante,care se aflau la acea data in stadiu de evaluare si avizare la nivelul Ministerului Educatiei: Strategia Nationala pentru persoanele cu cerinte educationale speciale (CES) si Ghidul privind traseul educational si interventia integrata pentru copiii cu dizabilitati, cu accent pe copilul cu dizabilitati severe sau profunde.
Va rog  sa precizati daca  grupul de lucru constituit lucreaza in continuarea elaborarii documentelor mai sus amintite.Daca nu,inseamna ca cele doua proiecte  au fost abandonate si va intreb -ce acte normative menite  sa reglementeze problematica copiilor cu autism veti emite  si ce termen estimati pentru aceasta?
Va rog sa aveti disponibilitatea de a contribui la definitivarea normelor de aplicare si incheierea protocoalelor de colaborare cu cele doua ministere responsabile,conform legii,pentru ca LEGEA 151/2010 sa poata raspunde nevoii copiilor si adultilor cu autism cat si parintilor lor,deveniti asistenti sociali .

Solicit răspuns scris şi verbal in  termenul legal ,punctual pentru cele 4 intrebari.

            BACAU,                                                           Senator
  25.02.2011                                                       Elena Mitrea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu