D-le Ministru,
In Romania sunt peste 3.800 de copii cu autism înregistraţi oficial. In realitate numarul lor este mult mai mare,fiind estimat la cca.30 000, pentru care statul roman nu face nimic. Organizaţiile neguvernamentale reprezinta singurele puncte de sprijin pentru cazurile nou diagnosticate, părinţii se informeaza si se consiliaza intre ei invatand din experienta expertilor straini care vin si investesc in sanatatea copiilor si pregatirea parintilor,timp in care la Bucuresti totul se reduce si se taie sau se vorbeste de selectie naturala.
Cat priveste actul educational,in numele parintilor ai caror copii sunt diagnosticati cu autism, intaresc si sustin necesitatea de a acorda prioritar atentia cuvenita unei categorii care se confrunta cu serioase probleme incepand de la inscrierea si acceptarea copiilor cu autism in scoli si gradinite.Cred ca aceasta tine de ignoranta si trag un semnal de alarma asupra faptului ca nici in domeniul invatamantului ,efectiv,nu exista reglementari clare care sa vina in sprijinul copiilor cu autism.Parintii copiilor cu autism nu au cerut doar ajutorul, ci au venit cu solutii punctuale, care puteau fi incluse in noua Lege a educatiei,sustinand ca exista deasemeni un plan de management comportamental,intocmit de specialisti straini platiti din banii parintilor ,prezentat ministerului si pe care nu il aplica nimeni inca.Va informez ca in iulie 2010 a fost promulgata legea151/2010 privind serviciile specializate integrate de sănătate, educaţie şi sociale adresate persoanelor cu tulburări din spectrul autist şi cu tulburări de sănătate mintală asociate, care va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2011 si pentru care nu au fost definitivate normele de aplicare, nici pana la aceasta data .
Conform Art. 6. din lege ministerul pe care il conduceti ar trebui ca in parteneriat cu institutiile Ministerului Sanatatii si ale Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, precum si cu organizatiile neguvernamentale care au ca obiect de activitate promovarea sanatatii mintale,sa elaboreaze protocoale de colaborare in vederea dezvoltarii unui sistem de servicii specializate integrate de sanatate, educatie si sociale pentru persoanele cu tulburari din spectrul autist si cu tulburari mintale asociate-lucru care evident nu a fost demarat inca.
Parintii si-au pus speranta in acesta lege,care este doar un inceput si care nu impune prevederi foarte precise asteaptand completarea ei de catre norme si reglementari ulterioare Oricum in forma actuala legea va obliga la efectuarea unor demersuri care ar trebui sa aduca reglementari in favoarea copiilor cu autism si care ar explica si in acest caz sensul prevederilor constitutionale care garanteaza dreptul la educatie al fiecarui copil, indiferent daca sufera de o dizabilitate sau nu.
Astfel:-programa de învăţământ a copiilor cu autism trebuie să fie diferită de programa celorlalţi copii,fiind necesare programe scolare adaptate,cum si structurarea metodelor si metodologiei tinand strict cont de specificul TSA si nu doar de ideea de dizabilitate .De aceea se impune introducerea autismului în curriculum şi detasarea acestuia de dizabilităţile mintale pentru elaborarea planului de invatamant
Ministerul Educatiei ar trebui sa gandeasca un modul de formare reala pentru toti profesioniştii care lucrează în prezent sau intenţionează să lucreze la clase unde există copii cu autism,sa infiinteze locuri suplimentare in fiecare unitate de invatamant prescolar si scolar special destinate copiilor cu TSA.
Este de dorit sa existe cel puţin un specialist de referinţă, cu expertiză în TSA , în fiecare unitate şcolară , respectiv instruirea specifică a tuturor celor implicaţi în educaţia specială si nu in ultimul rand este necesară titularizarea pe post a personalului care predă la clasele de copii cu autism pentru a nu fi schimbat de la un an la altul.
Se impune ca strict necesar crearea de posturi universitare pentru cercetatori-lectori in autism si cursuri universitare in TSA pentru a asigura formarea initiala a medicilor, psihologilor clinicieni, educationali, profesorilor in depistarea, diagnosticarea si evaluarea TSA.
Sunt cateva masuri pe care MECTS trebuie sa le analizeze si sa le puna in practica cu atat mai mult cu cat Constitutia Romaniei garanteaza dreptul la educatie al fiecarui copil, indiferent daca sufera de o dizabilitate sau nu. Vorbind despre drepturi,amintesc dreptul şi posibilitatea reală de continuare a studiilor şi după perioada de şcolarizare obligatorie,cat si dreptul şi posibilitatea reală de formare profesională în şcolile prfesionale obişnuite.In prezent ne punem doar intrebari:
Unde sunt copiii cu autism in scoli?
Si acolo unde sunt dupa ce plan de invatamant studiaza?
Cati specialisti sau profesori stiu sa lucreze cu un astfel de copil?
Cum pregatesc facultatile acesti oameni care lucreaza cu ei?
Cum se implica Ministerul Educatiei si Inspectoratele Scolare in aceasta problema?
Sunt cateva din intrebarile unei mame ,presedinta a unei asociatii pentru copii cu autism,care lupta pentru copii si drepturile lor, care a sustinut cauza miilor de copii fara drepturi in Romania , la Bruxelles , in fata Comisiei pentru petitii din cadrul Parlamentului European. In Parlamentul European, a fost ascultata si i s-a dat dreptate. Comisia a hotarat ca intr-adevar le sunt incalcate drepturile si au hotarat sa faca pasul de a scrie autoritatilor romane.
Fata de cele prezentate va rog sa raspundeti la intrebarile acestei mame si sa faceti precizari asupra propunerilor de reglementare in educatie ,privind autismul in Romania .
Daca veti participa(si cand )impreuna cu celelalte institutii, la elaborarea protocoalelor de colaborare in vederea dezvoltarii sistemului de servicii specializate integrate de sanatate, educatie si sociale pentru persoanele cu tulburari din spectrul autist ,conform art.6,din legea 151/2010.
Daca in momentul de fata ministerul are o strategie sau o intentie de reglementare in domeniu invatamantului special,explicit pentru TSA.Daca nu care sunt propunerile dvoastra de reglementare si cand vor putea intra in aplicare.
Solicit raspuns scris
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu