miercuri, 25 mai 2011

Sustinerea familiei -realitate trista

De la cele mai inalte nivele,se spune ca suntem un popor de „asistaţi”, cu referire probabil la prestaţiile financiare acordate uneori fără nici un rezultat şi fără nici o politică coerentă la bază, fără efecte asupra calităţii vieţii beneficiarilor:familii,dar mai ales copii.
Guvernarea estimează că în România sunt mai mult de 12 mil. de „asistaţi social”. abandoneaza ideologia statului social şi micşoreaza bugetul pe componenta socială, deci tăie pensiile şi alocaţiile pentru familii şi copii.
Desigur, copiii nu sunt singurele victime ale austerităţii guvernamentale orientate prepondereant către cei vulnerabili. Li se adaugă pensionarii, persoanele cu handicap, beneficiarii de ajutor social şi bolnavii. În schimb, se bucură de protecţia guvernamentală câteva categorii cu totul speciale: persoanele cu venituri mari
In timp ce ,chiar in situatie de criza,cele mai multe guverne europene asigura cheltuielile pentru sustinerea familiilor si copiilor,a altor categorii vulnerabile,Guvernul roman a decis sa refaca echilibrele bugetare chiar pe seama acestora.Este cu atat mai condamnabila o asemenea politica cu cat,in aceleasi conditii de criza, resursele financiare si de putere sunt redistribuite catre categoria sociala cu veniturile cele mai mari din Romaia.
Toate statele europene au demonstrat în ultimele decenii preocupare în privinţa evoluţiilor demografice (inclusiv din perspectivă economică), a sănătăţii copiilor şi a calităţii educaţiei/formării profesionale a tinerelor generaţii. Preocuparea s-a concretizat în alocări bugetare crescute care, cumulate, depăşesc 10% din PIB. În ultimele 4 decenii, statele europene au consolidat dispozitivul prestaţiilor sociale precum şi sistemul serviciilor sociale, educaţive şi de sănătate oferite copiilor şi familiilor lor.
Orice Guvern responsabil are in vedere relansarea economică.Componentele indispensabile pentru majoritatea programelor de relansare economică din ţările UE sunt reducerea datoriei şi a deficitului, creşterea ratei de ocupare a forţei de muncă şi reforma sistemului de protecţie socială.
Referindu-ma doar la primul obiectiv din programul de guvernare,Capitolul 9 - Familia, protecţia copilului şi egalitatea de şanse,,Asigurarea condiţiilor instituţionale şi financiare pentru susţinerea familiilor tinere, reducerea abandonului copiilor, combaterea violenţei în familie,,pot demonstra care este responsabilitatea guvernului fata de romani si fata de angajamentele asumate.
Astfel:
■a anulat sprijinului financiar acordat la constituirea familiei,respectiv200 euro
■Trusoul pentru nou-născuţi pentru care se mai fac inca plăţi restante dar acordarea sa a fost eliminată prin Legea nr.118/2010, art.15, lit.g)
■Programul de acordare a laptelui praf gratuit pentru copii de 0-12 luni copiii care nu pot fi alăptaţi natural de mamele lor - instituit in 2001 astazi este anulat prin HG.(reprezentanti Unicef –miercuri in cadrul unei actiuni de constientizare desfasurate la Senat –vom depune un proiect de lege in acest sens)
A fost desfiintata :
■-alocaţia pentru nou-născut,
■alocaţia complementară şi alocaţia pentru susţinerea familiei monoparentale de care in anul 2010 au beneficiat 36,4% din copiii României , au fost transformate din 2011 in „alocaţii pentru susţinerea familiei”, in urma careia au pierdut dreptul cca 100 000 mii de copii.(In Bacau din 35.852 familii beneficiare a alocatiei de sustinere a familiei 800 au pierdut-o drept.)
■Indemnizaţia pentru creşterea copilului şi stimulentul financiar acordat părinţilor care se reîntorc la locul de muncă- a fost redusa in 2009 cu15%,iar in 2011,prin OUG legifereaza posibilitatea părintelui de a opta pentru cele doaua variante de concediu 1 respectiv 2 ani,care se rezuma tot co o reducere.
Concediul pentru cresterea copilului asigura o acoperire doar pentru copiii pana in 2 ani, copiii in varsta de 2-3 ani ramanand intr-o proportie covarsitoare in afara sistemului formal de ingrijire. In plus, incurajeaza accesarea concediului parental pana la expirarea perioadei maxime, creand premisele pentru o reintrare greoaie a beneficiarilor pe piata muncii. Parintii trebuie degrevati de sarcinile de ingrijirea a copiilor cu influienta asupra ratei crescute ale fertilitatii si ale ocuparii in randul femeilor.
■Programul „Pachet de rechizite şcolare a fost redus ca voaloare prin raportare la indicatorul social de referinta
■Programul „Bani de liceu”-prin reducerea plafonului de venit cu un leu, în anul şcolar 2010-2011 a condus la eliminarea din program a aproape 4000 de elevi săraci. Ca sa nu mai detailam efectele comasarii si desfiintarii de scoli, Romania a redus considerabil nr.de copii institutionalizati,dar există probleme în ce priveşte şcolarizarea celor din mediul rural şi accesul lor la servicii medicale specializate. "Doar unul din patru copii din mediul rural finalizează studiile liceale, mortalitatea infantilă continuă să fie cea mai mare dintre toate statele din UE, iar copiii cu dizabilităţi au nevoie de mai multe servicii medicale şi sociale decât cele oferite în prezent’
-lipsa creselor,migratia a cca 3 mil.de romani care au lasat cca.350 mii de copii in grija bunicilor,vecinilor sau chiar singuri(lansarea unui proiect in sprijinul copiilor cu parinti plecati la munca in strainatate-in 2 iunie la Bacau,la Biblioteca judeteana)
Diferenţa de dezvoltare şi de nivel de trai dintre rural şi urban a provocat deja un val imens de plecări din mediul rural, chiar şi în anii de creştere economică. Incapacitatea guvernului roman de a identifica soluţii acceptabile pentru depăşirea acestei crize şi evidenta distribuire a costurilor crizei concentrat către sectorul public (unde regăsim imensa majoritate de medicilor, profesorilor din România, sector în care ponderea angajaţilor cu educaţie superioară este de peste 45%) sunt motive care justifică amplificarea recentă a emigraţiei specialiştilor către alte ţări
■Fenomenul violenţei în familie reprezintă o problematică abordată în toate documentele internaţionale referitoare la promovarea şi garantarea drepturilor femeilor şi egalităţii de gen . acest tip de agresiune reprezintă un pericol major pentru femei, care sunt victimele cele mai numeroase. Aproape un milion de femei din România au suferit anual, în mod frecvent, diferite forme de violenţă în familie..
Romania este singura tara care ignora subiectul violenţei în familie. A existat o Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei, a existat o Strategie naţională în domeniul prevenirii şi combaterii fenomenului de violenţă în familie,ultima 2005-2007,singura si ultima.Exista o lege care nu rezolva,exista 3 initiative ale parlamentarilor blocate la Camera Deputatilor.
Desigur sunt multe lucruri ingrijoratoare migrarea,natalitatea ,imbatranirea populatiei care reprezinta riscuri sociale si economice si avem responsabilitatea implicarii in cautarea solutiilor
Pentru ca Guvernul Boc a pus in locul unor politici sociale si a unei legislatii care sa sustina drepturile copiilor , a persoanelor cu dizabilitati,in concordanta cu Directivele si Conventiile europene si internationale,majoritatea semnate de statul roman, preocuparea permanenta pentru reducerea alocatiilor bugetare iar,printr-o masacrare a legislatiei in domeniu, a golit de continut prevederile constitutionale cu privire la apararea drepturilor fundamentale ale tuturor cetatenilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu